Toervaren in ‘The Broads’, natuur en stilte in Norfolk Engeland

‘The Broads’ is de naam voor het geheel van rivieren en meren die zich uitstrekken in Norfolk en Suffolk, twee van de drie graafschappen van East Anglia in het oosten van Engeland.

De belangrijkste stad is het historische Norwich met een pracht van een kathedraal, een oude burcht, veel gezellige winkelstraten en een dagelijkse markt waar het aangenaam kuieren is. Als grootste Britse moerasland dat doorkruist wordt met een van de langste rivierenstelsels van Engeland, spreken ‘the Broads’ tot de verbeelding .In de middeleeuwen vatten Benediktijner monniken het kanaliseren en droogleggen van grote delen van het land aan.

Een kloosterruïne in de Broads is hier nog de stille getuige van, samen met de vele windmolens die dienden om het water over te pompen naar de rivieren.
Het gaat misschien maar om fabelachtige theorieën maar waarschijnlijk zou Engeland tot zo’n 10 000 jaar geleden nog vastgezeten hebben aan Nederland en België en dit ter hoogte van Great Yarmouth, één van de havensteden in de Broads: het zeeniveau lag toen 120 m lager. Een geweldige lange zondvloed zou dan de Noordzee doen ontstaan en tegelijk ook het moerasland van de Broads.

  • Ludham bridge
  • Wroxham resto
  • Oude eik
  • Wrocham bridge
  • Typische pub
  • Zeilboot met voorrang
  • Natuurgebied
  • Gratis advies
  • Aanmeren in Wroxham
  • Haringrokerij
  • Breydon water bridge
  • Berney arms mill
  • Pilot office bij Potter heigham bridge
  • Witte molen
  • Nog meer gratis advies...
  • Barge gereefd

 

De Broads hebben een oppervlakte van meer dan 300 km² en omvatten meer dan 200 km bevaarbare rivieren verdeeld over 7 rivieren en 63 meren. Niet alle meren zijn bevaarbaar omdat ze meestal als natuurgebied worden beschermd.

Oorspronkelijk was het gebied een grootse turf- en ontginnings plantage, maar de laatste 100 jaar werd het stilaan beschermd en deels opengesteld voor recreatie.
Zich verplaatsen in de Broads dat doet men per boot. Er zijn weinig wegen en de vele kleine plaatsjes zijn steeds vanaf een hoofdweg bereikbaar. De Broads worden beheerd door The Broads Authority.

Hier komt men om te genieten van de natuur, de stilte, de vogels, de planten en de heel aparte wereld die ze vormen.

We nemen contact op met de grootste verhuurder in het gebied die ons een boot ter beschikking stelt, de Richardson Group. Die bevindt zich in het noorden van de Broads in het plaatsje Stalham bij de rivier Ant. Richardson zelf heeft meer dan 200 boten in verhuur maar behalve deze zie we in de jachthavens van Stalham vele honderden boten liggen. Watertoerisme is hier in.
Na wat instructies over de besturing en voorzieningen van de boot kunnen we een week lang de Broads gaan verkennen, de boot is één van de grootste – 14 m lang en 4 m breed.
Onmiddellijk zien we ook de restricties, bij hoge waterstanden is het niet mogelijk om onder alle bruggen door te varen.
Voor enkele bruggen is het zelfs noodzakelijk om een loods aan boord te nemen (tegen betaling van 6 pond per brug), die ons dan veilig onder lage boogbruggetjes moet laten doorvaren.
We hadden pech, er was een te hoge waterstand, en we konden onder bepaalde bruggetjes niet door.

Getijdenrivier

De rivieren in de Broads zijn getijden gebonden, want ze lopen allen samen naar een rivier die in zee uitmondt: één in Great Yarmouth en één in Lowestoft.
De getijden zijn zoals bij ons met een interval van 6 à 7 uur tussen hoogwater en laagwater.
Bij springtij kan het niveauverschil aan zee tot meer dan 2,50 meter oplopen, maar eens enkele kilometers landinwaarts wordt het niveauverschil kleiner dan een halve meter.
Dus steeds goed informeren en getijdentabellen consulteren. Landvasten te strak aangetrokken zorgen ervoor dat de boot wordt opgehangen.
Ondoordacht ergens aanleggen kan tot droogvallen leiden, dikwijls in hachelijke posities.
Ook geven we aandacht aan de waarschuwingen die ons vooraf werden gegeven, bij plaatsen met groot niveauverschil best aanleggen in erkende jachthavens.

Dat kost wel wat havengeld, maar de service en de aandacht die we ervoor krijgen is best meegenomen, zo in Great Yarmouth – waar een groot tijverschil is – zorgen de havenmeesters ervoor dat je boot steeds juist is aangemeerd, ook als je de boot achterlaat om aan land te gaan.

PRAKTISCH

Naar Engeland gaan is geen groot probleem. Eurostar tot Londen en dan treinen naar Norwich of Great Yarmouth is mogelijk. Noteer wel dat de treinen in Engeland veel duurder zijn dan bij ons.
Met de auto oversteken via Eurotunnel-trein of met de boot vanuit Calais of Duinkerke naar Dover gaat tamelijk snel: één à twee uur voor de oversteek.
Vanuit Dover is het ongeveer 300 km ‘links’rijden tot aan de Broads. Meestal goede wegen en autostrades.
De oversteek van de Thames is tolplichtig en vooraf te betalen via internet: noordwaarts door een tunnel, zuidwaarts over een hoge brug, beiden de Dartford Crossing genoemd.
Informatie bij: https://www.gov.uk/pay-dartford-crossing-charge.

Vanwege de Brexit is de waarde van het Engelse Pond erg gezakt. Een reden temeer om de Broads nu te gaan verkennen. Engeland was niet goedkoop maar nu wordt het wel budgetvriendelijker. Een boot huren in de Broads is heel wat goedkoper dan een gelijkaardig vaartuig in bv Frankrijk.
Voor de huur van de boot maakten wij gebruik van de diensten van de Richardson Group in Stalham op de rivier Ant. http://www.richardsonsboatingholidays.co.uk/

Nuttige websites:
http://www.broads-authority.gov.uk/boating
http://www.broads-authority.gov.uk/boating/navigating-the-broads/tide-information
http://www.enjoythebroads.com/boating/cruiser-holidays

 

 

Leave a Reply